czwartek, 12 listopada 2009

O tym jak robiliśmy zdjęcia puszką...

Pół żartem, pół serio:

- Proszę pani, co to jest?
- Puszka, przecież widzisz.
- Ale po co pani puszka obklejona taśmami?
- Do robienia zdjęć.
- (tutaj wybuch śmiechu) Do robienia zdjęć?!?!? Puszka?!?!? No pewnie! po co komu super aparat cyfrowy, jak się ma puszkę!

Ten uczeń nie wierzył...


Tak, puszka, pudełko, karton, pokój...

"Promienie światła wpadają przez otwór i na położonej z tyłu płaszczyźnie wywołują obraz oświetlonego bądź świecącego obiektu, znajdującego się przed otworem. Ta zasada działania Camera Obscura ('ciemnej izby') została przedstawiona już przez Arystotelesa (...)." ["Mała historia fotografii" Boris von Brauchitsch]Camera Obscura to najprostsze urządzenie przy pomocy którego możemy uzyskać obraz rzeczywisty. Jeśli przy tym w środku umieścimy materiał światłoczuły (np. papier fotograficzny lub film) uzyskamy fotografię.

Solarigrafia jest to technika, dzięki której uzyskujemy obraz z widocznymi śladami wędrówki słońca. Do przygotowanej Camera Obscura ( w naszym przypadku była to przystosowana puszka po napoju) wkładamy papier światłoczuły i zostawiamy nasz 'aparat' w wybranym miejscu na bardzo długi okres czasu - nawet na kilka miesięcy. Ważne jest, aby puszki nie przestawiać, nie obracać, a najlepiej nie dotykać, jeszcze bardziej istotne jest to, że puszka powinna byc solidnie przymocowana, by nie dala sie potracic, zwiać, czy w inny sposob poruszyć. Kiedy już stwierdzamy, że nasz obraz jest wystarczająco naświetlony, albo nie możemy wytrzymać z ciekawości :) bierzemy naszą puszkę, otwieramy, a gotowy obraz skanujemy lub fotografujemy i poddajemy cyfrowej obróbce.

Tak powstały nasze prace. Oczywiście nie obyło się bez przygód. Jedna z puszek została potraktowana jako śmieć wiszący na oknie i znalazła się w śmietniku, inna puszka została brutalnie zgnieciona przez robotników na budowie, z kilku puszek wylały się strumienie deszczówki. Ktoś nie zrobił dziurki w puszce, a ktoś inny włożył odwrotnie papier. Jednak efekty naszej pracy uważam za bardzo zadowalające. Pierwsze koty za płoty :)

Autorami prezentowanych prac są uczniowie z klasy III MYP